BLOGG

Teknik och samhälle: Teknik får åtkomst till Internet | Recension

De flesta av de ämnen som diskuteras i den här kolumnen fokuserar på Internet, som bara är en av många tekniker. För att komma igång, låt oss se vad “teknik” verkligen är. Enligt Britannica är detta “tillämpningen av vetenskaplig kunskap till de praktiska syftena med mänskligt liv, eller, som det ibland kallas, förändring och manipulation av den mänskliga miljön.” (https://www.britannica.com/technology/technology)

Naturligtvis finns det en tankeskola som uppmanar oss att vara försiktiga med förändringar: “Det bästa sättet att rena lerigt vatten är att lämna det ifred” (till det mer lakoniska maximum som ges av det gamla zenbuddhistiska ordspråket). The Beatles i låten “Let It Be”. Uppenbarligen är sanningen någonstans mellan två filosofier. Ett annat sätt att se på detta är det vackra symbiotiska förhållandet mellan vetenskap och teknik. Vetenskapen i sin tur utvecklar ingenjörskonst som utvecklar vetenskapen. Vetenskap är grunden för ingenjörskonst, och ingenjörskonst används för att bygga strukturer som kan användas för vetenskapliga tester. Tre goda exempel är medicin, spel och klimatteknik.

SPEL VI SPELAR

Medicinsk teknik har utvecklats från växter och sånger till röntgenstrålar och läkemedel för att förebygga, diagnostisera och förbättra många sjukdomar och andra olyckor. Ett modernt exempel kan hittas i vårt lands svar på gissel av covid. På grund av framsteg inom andra tekniker som transport och kommunikation, har covid sakta men stadigt minskat.

Å andra sidan är spel ett slöseri med tid för många och en tonic för många. De blomstrar under Internets vingar, men fanns i olika former för flera tusen år sedan.

“Lekens historia går tillbaka till den antika mänsklighetens historia. Spel är en integrerad del av alla kulturer och en av de äldsta formerna av mänsklig interaktion. Spel är ett uttryck för ett formellt spel som låter människor gå utöver fantasin och ägna sig åt direkt fysisk aktivitet. Gemensamma drag för spelen är osäkerhet om resultatet, överenskomna regler, tävling, separat rum och tid, inslag av fiktion, element av slump, uppsatta mål och personlig njutning. Spel fångar idéerna och världsbilden från deras kulturer och överför dem till framtida generationer. Spel var viktiga som kulturella och sociala kommunikationsevenemang, läromedel och indikatorer på social status. Vissa spel, som royalties och elitunderhållning, blev vanliga inslag i palatskulturen och gavs även som gåvor. Spelen … sågs av den politiska och militära eliten som ett sätt att utveckla strategiskt tänkande och intellektuella färdigheter. ”

I sin bok Homo Ludens från 1938 hävdade den holländska kulturhistorikern Johan Huizinga att spel var en förutsättning för att skapa mänskliga kulturer. Huizinga såg leken som något äldre än kulturen, eftersom kulturen, hur otillräckligt definierad den än, alltid antog det mänskliga samhället, och djuren förväntade sig inte att människor skulle lära dem deras lekar. Huizinga såg spelen som en startpunkt för komplexa mänskliga aktiviteter som språk, juridik, krig, filosofi och konst. ” (https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_games)

DUBBELSVERD

Du läser inte så mycket om Climate Technology (förutom en god väns kolumn ovan), men jag stötte nyligen på en artikel av Patricia Price i Wall Street Journal som uppdaterade allmänheten om befintliga teknologier som svarar på klimatförändringar.

Artikeln inleds med en kort diskussion om problemet och fortsätter med ett antal möjliga lösningar: ”Klimatexperter vid FN:s panel har nyligen uttryckt oro över klimatvetenskapens tillstånd och noterar de högsta genomsnittliga årliga utsläppen av växthusgaser på ett decennium. från registrerade mänskliga aktiviteter hittills. De säger att länder måste gå bort från fossila bränslen snabbt om de har några förhoppningar om att uppnå de mål som sattes upp i 2015 års klimatavtal i Paris …. Wall Street Journal frågade nyligen energiforskare och forskare vilka klimattekniker som är specifika. . Enligt dem har framsteg potential för omvandling. Vissa talade om teknologier vid horisonten; andra fokuserade på befintlig teknik som skulle kunna användas för att hjälpa världen att minska utsläppen till noll till 2050.

I en kommande krönika ska jag försöka sammanfatta vad de säger om att ny teknik utvecklas för att stoppa eller åtminstone minska effekterna av klimatförändringarna. och om du inte kan vänta är det snabbaste sättet att komma till Prices hela artikel att söka: “Kan teknik rädda dagen? ”Det är en intressant fråga, eftersom tekniken delvis var ansvarig för vårt nuvarande dilemma. Kan teknik användas för att lösa de problem som tekniken skapar, eller kommer det att göra saken värre? Jag har inget svar, men jag vet att vi måste vara väldigt försiktiga.

Dr. Stewart A. Denenberg är en hedrad professor i datavetenskap i Plattsburgh, där han nyligen gick i pension efter 30 år. Dessförinnan arbetade han som teknisk skribent, programmerare och konsult för US Navy och den privata industrin. Skicka dina kommentarer och förslag till hans blogg på www.tec-soc.blogspot.com, där det finns ytterligare text och länkar. Du kan också kontakta honom på [email protected]

Botón volver arriba

Ad blocker detected

You must remove the AD BLOCKER to continue using our website THANK YOU